Richard van de Werken: ‘Een engeltje op je dashboard’

Sinds kort heb ik een ‘mobileye’-systeem in mijn auto. Dat waarschuwt me bij gevaarlijke situaties binnen een fractie van seconden.

Als je de filmpjes op internet mag geloven rijden we over een paar jaar allemaal zonder handen, geheel automatisch van A naar B. Hoewel de techniek de laatste jaren in een stroomversnelling zit, denk ik dat het nog wel wat langer gaat duren voordat er echt veel autonome voertuigen zijn. Wat doen we tot die tijd? Hoe zorgen we ervoor dat we niet afgeleid worden in het verkeer? En als het toch gebeurt, dat de schade wordt beperkt?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: laat je helpen. Hoe dan? Door dezelfde techniek die ook gebruikt wordt in automatische auto’s. Ik heb sinds bijna een jaar een mobileye systeem in mijn auto. Een kleine camera onder de spiegel, een display op het dashboard en nog wat elektronica onder de motorkap. Het systeem waarschuwt me als ik buiten de rijbaan dreig te komen, als ik te dicht op mijn voorganger rijd (of als die plotseling remt), als er een fietser of voetganger oversteekt of als ik te hard rijd. En dat allemaal in een fractie van seconden. Het systeem kan niet, zoals dat in sommige auto’s inmiddels wel kan, zelf ingrijpen. Maar het past wel goed in de gedachte dat je als bestuurder, ook met al die nieuwe techniek, nog steeds zelf verantwoordelijk bent. En het mooie is dat je er geen nieuwe auto voor hoeft te kopen. Ik heb begrepen dat de meeste auto’s van een jaar of tien of jonger er mee kunnen worden uitgerust.

Hoe werkt dat nu in de praktijk?

Eigenlijk werkt het systeem twee kanten op. Als je toch de verleiding niet kunt weerstaan om naar je telefoon te grijpen als er een appje is binnengekomen, dan waarschuwt het systeem als je daarbij de lijnen van de weg overschrijdt. Of gaat heel hard piepen omdat je die plotseling stilstaande file niet had gezien. Het voordeel is dat je dan gelijk weer wakker bent en je je wel een tweede keer bedenkt voordat je die smartphone oppakt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je netter gaat rijden. Standaard staat het systeem ingesteld op een volgafstand van 1 seconde. Dat is eigenlijk te kort. Maar wie eens wil ervaren hoe groot die afstand moet zijn als je 130 km/u rijdt, nodig ik van harte uit om een keer mee te rijden. Je gaat er automatisch voor zorgen dat het systeem zo min mogelijk piept. Niet dat het heel storend is, maar het gaat eigenlijk vanzelf. Netjes een klaverblad ronden binnen de lijntjes gaat best soepel.

Afleiding op de loer

Dat afleiding altijd op de loer ligt is mij inmiddels wel duidelijk. Toen ik een keer van een feestje (ik was zelf de Bob) laat in de avond terugreed naar huis, merkte ik dat ik vaker een seintje kreeg dat ik buiten de lijntjes reed dan tijdens een fitte autorit. Ook de invloed van bellen in de auto merk je goed. Ik bel weliswaar altijd handsfree, maar ik ben toch een keer door mijn mobileye “gered” toen ik net iets te hard de oprit opreed, terwijl het verkeer daar helemaal stil stond. Alle alarmbellen gingen af. En wel zo op tijd, dat ik nog zelf kon remmen. Ik weet niet wat er zonder dit engeltje op mijn dashboard was gebeurd. Die aanschafkosten heb ik er al lang uit. Ik zou elk bedrijf dan ook adviseren om voor zijn wagenpark zo’n systeem aan te schaffen. Er zijn zelfs al bedrijven die chauffeurstrainingen aanbieden in combinatie met een mobileye. En als die nieuwe leaseauto over vijf jaar toch nog niet vanzelf kan rijden, dan kun je het systeem gewoon meenemen.

Wil je een keer ervaren hoe het is om met een mobileye te rijden? Stuur me dan een mailtje op r.vdwerken@hastig.nl.