Nieuw themajaar NUL verkeersdoden Brabant fris van start: let jij ook op?

Het komende jaar richt ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’ zich op alert en zonder alcohol, drugs of medicijnen deelnemen aan het verkeer. De officiële kick-off ‘NUL staat voor NIKS’ was op 9 februari in het Heineken Ontspanningscentrum.

Vanuit de hele provincie hadden zich ruim 120 mensen verzameld die allemaal werken in of aan het verkeer in Brabant. Mensen met een hart voor verkeersveiligheid, zoals beleidsmakers, politieagenten, docenten, wethouders en verkeersambassadeurs. Het werd een middag om bij te praten, maar vooral ook om over ná te praten.

Verdovende middelen in het verkeer

In een 3D-simulator ervoer verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat hoe het is om ‘onder invloed’ deel te nemen aan het verkeer. Zijn verrichtingen waren op een groot scherm te volgen. Best grappig om te zien, maar de boodschap is bloedserieus: deelnemen aan het verkeer en alert zijn kan alleen zónder de invloed van alcohol, drugs of medicijnen. Van der Maat: “Nu heb ik zelf mogen ervaren hoe lastig het is om de juiste inschattingen te maken als je onder invloed bent. Je denkt dat je alles onder controle hebt, maar ondertussen maak je hele vreemde inschattingsfouten en reageer je veel te laat. Komend jaar vragen we daar extra aandacht voor en daarom staan alle campagneacties in het teken hiervan.”

Campagne 2017

De oproep in 2016 was: hou je ogen op de weg en niet op je mobiel. Vorig jaar beloofden al ruim 13.544 Brabanders dat. Er waren tientallen projecten in de regio’s, verschillende spraakmakende PR-momenten en scholenacties. Dat gaat dit jaar door. Ook komen er denktanks en is er een actieweek voor alle regio’s van 15 t/m 21 mei. Nu is de boodschap: let jij ook op? Rijd dan zonder alcohol, drugs en medicijnen. De gedeputeerde riep de aanwezigen op om actie te ondernemen. “Het effect van deze campagnes en projecten is lastig met harde cijfers aan te tonen, maar we weten wel dat verkeersveiligheid een blijvend aandachtspunt is. Zoek dus contact met de verkeersambassadeur in jouw regio. Met al die vele bijdragen kunnen we zorgen dat dit onderwerp hoog op de agenda’s komt en blijft.” Bekijk het filmpje over de campagne>

Weerstand in je brein

Hoe kan je dat verschil dan maken? Het gaat hier immers om het bewerkstelligen van gedragsverandering. Uitermate moeilijk, volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Tertoolen, onder meer bekend van De Wereld Draait Door, legde de link uit tussen je brein en verkeersgedrag: “De mens heeft van nature een weerstand tegen verandering. Ons hele brein moet daar namelijk in mee.” Hoe bereik je dat dan toch? Dat je niet nog éven dat appje checkt achter het stuur? “Ten eerste door het probleem te erkennen, begrip te tonen. Ten tweede door kleine stapjes te zetten. Skepsis is te bestrijden door het te laten ervaren, zoals vandaag met de 3D-simulator. Een alternatief bieden werkt ook, dat is wat Heineken doet met het 0% bier. Onverschilligheid is te bestrijden door dezelfde boodschap heel vaak onder de aandacht te brengen.” Lees meer>

When you Drive, Never Drink

Ook Heineken staat achter Brabant gaat voor NUL verkeersdoden. Het bedrijf stelde de kick-off locatie beschikbaar. Onder de paraplu ‘Enjoy Responsibly’ wil Heineken wereldwijd verantwoord alcoholgebruik onder de aandacht brengen. Specialist Public Affairs Hayte de Jong legde de heldere mening van Heineken uit: alcohol en verkeer gaan niet samen. “Heineken staat voor verantwoord en met mate genieten. Die boodschap willen we uitdragen. Hoe? Door het cool te maken om hardop uit te spreken dat je niet drinkt als je nog moet rijden.” Dat zie je terug in Heinekens nieuwste commercial ‘When you Drive, Never Drink’ met in de hoofdrol Sir Jackie Stewart, F1 legende en al bijna 50 jaar pionier op het gebied van verkeersveiligheid. De Jong: “Die doelstelling kunnen we niet alléén bereiken. Deze campagne is hard nodig en steunen we daarom van harte.” Bekijk de commercial>

0% pubquiz

Na de korte lezingen is het op naar de 0%-kroeg voor een pubquiz. De deelnemers buigen zich in groepjes over 3 rondes met elk 10 vragen. In welke stad stond het eerste verkeerslicht? In welk land is de verkeersboete afhankelijk van de hoogte van je inkomen? En wat beïnvloedt je rijgedrag het meest; een rollende appel oppakken of het bijwerken van je mascara? De verkeersmensen voeren fanatieke (maar vrolijke) discussies. In ronde 3 wordt iedereen echt fanatiek: raad de artiest en de titel van elk muziekfragment. ‘Met de Vlam in de Pijp’ van ‘Drank&Drugs’ naar ‘Bad Medicine’, wat zijn er veel toepasselijke titels op dit thema! Hier is bewezen: alcoholvrij bier maakt de pret geen promille minder. Team West-Brabant heeft de meeste vragen goed en wint de beker, een (chocolade) medaille en eeuwige roem.

Rondleiding

Een groot aantal deelnemers stapt na de pubquiz in de bus (getooid met carnavalssticker) voor een rondleiding over het Heineken fabrieksterrein. Aan het eind van de middag staat iedereen weer op scherp om dit jaar samen te gaan voor dat gemeenschappelijke Brabantse doel: NUL verkeersdoden.

Op scherp

Twee deelnemers lichten hun motivatie toe. Harry van Rooijen, wethouder Verkeer van Meierijstad, vindt de kick-off een eye-opener: “Het geeft me extra focus op de noodzaak van bevordering van verkeersveiligheid. Niet alleen door het nemen van wettelijke maatregelen, maar ook door ons te verdiepen in de psyche van de mens. Nét weer even een andere kijk, erg interessant!” Laura Matthijssen, wethouder van de gemeente Rucphen heeft al concrete plannen: “Dit jaar gaan we actief focussen op de jonge bestuurders, een belangrijke doelgroep als het gaat over gebruik van alcohol en drugs. We zijn in ieder geval van plan om de 3D-simulator daarbij in te schakelen.”