Minister geeft startsein landelijke campagne ´Aandacht in het verkeer´

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaf donderdag 13 september om 13.30 uur het startsein voor de nieuwe campagne ‘Aandacht in het verkeer’.

Deze nieuwe landelijke campagne focust erop dat het normaal is om even níet bereikbaar te zijn als je deelneemt aan het verkeer.

Herkenning

Samen met ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT, provincies en alle andere partners onthulde de minister het beeldmerk van deze campagne. Dit beeldmerk zorgt, net als BOB, voor directie herkenning.

Meteen van start

De middag van de 13e gaat de campagne ook echt meteen van start. Er komen attentieborden langs de snelweg, Rijkswaterstaat plaatst teksten op de DRIPS boven de snelweg, ’s avonds starten TV spots, social media posts en online bannering. Op hetzelfde moment gaan de campagnewebsite en een campagne Facebookpagina live. Later volgen ook spotjes op de radio en in de bioscopen.

Even niet bereikbaar

De nieuwe campagne benadrukt dat het normaal is om even niet bereikbaar te zijn en je hoofd bij het verkeer te houden. Je krijgt tips hoe je dat kunt doen. Weet de verzender dat je onderweg bent? De campagne roept op het berichtje dan even uit te stellen. Het sluit aan bij de doelen van het convenant ‘Veilig gebruik smartfuncties in het verkeer’.

Waarom deze campagne?

Smartphones dragen bij aan verkeersveiligheid door rijtaakondersteuning zoals navigatie. Tegelijkertijd zijn, dankzij sociale media vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij. Altijd bereikbaar. Op de fiets of in de auto is dat levensgevaarlijk. Want elke keer als je een berichtje ontvangt, raak je even afgeleid van het verkeer. En dat verdubbelt de kans op een ongeluk. Ben je aan het appen, dan is het risico zelfs 6 keer zo groot.

Bekijk de campagne>