Kick-off 2019: Zichtbare magie en inspiratie

Met het prachtige stadsgezicht van Breda op de achtergrond, kregen zo’n 140 deelnemers een lading inspiratie voor het nieuwe campagnejaar. Het thema van de kick-off op 24 januari was ‘ik zie, ik zie’.

We waren te gast bij het OM in het gerechtsgebouw van Breda. Dagvoorzitter Hans Kazàn speelde met het thema zichtbaarheid. Het publiek viel van de ene verbazing in de andere. Extra alert op nieuwe inspiratie en kansen!

Effectiever

Gedeputeerde Christophe van der Maat opende de kick-off in het gerechtsgebouw van Breda. Met zijn rug naar het mooie uitzicht en mét zicht op 140 enthousiaste deelnemers. Van der Maat uit zijn motivatie om dóór te gaan met de ambitie van de provincie: nul verkeersdoden in Brabant. “Al was het aantal slachtoffers vorig jaar weer te hoog, ik ben ervan overtuigd dat de campagne het foute gedrag van verkeersdeelnemers kan veranderen. Alleen is dat een kwestie van een lange adem. Laten we er vandaag een start mee maken om het komende jaar effectiever te zijn.”

Terug- en vooruitblik

Wat gebeurde er allemaal in 2018, het jaar van de snelheid? En wat staat er op het programma voor 2019, het jaar van de zichtbaarheid? Bekijk het in dit filmpje>

Jacht op de veelpleger

Hoofdofficier van justitie Charles Wiegant kondigt maatregelen aan om het verkeer veiliger te maken. “Automobilisten die steeds in de fout gaan, zullen dat merken. Ze worden scherper in de gaten gehouden. Er komt een database en we gaan ze voortaan hinderlijk volgen. Want dat mag.” Het OM gaat bij de handhaving ook meer gebruik maken van techniek. Er wordt al gewerkt aan een manier om in auto’s te fotograferen. Ook komen er meer trajectcontroles én meer mobiele flitspalen.

Tips van Tünde

Weggebruikers die ongewenst gedrag vertonen, in dit geval:  slecht zicht hebben en onvoldoende zichtbaar zijn. Tünde van Hoek van Bureau Dijksterhuis & Van Baaren legt uit waar dat vandaan komt: “Gedrag komt voort uit motieven en weerstanden. Als je die kent, kun je daarop inspelen en gedrag veranderen. Hoe dan? Door grondige analyse van het probleemgedrag (bijvoorbeeld fietsen in het donker), definitie van het doelgedrag (doe je licht aan) en motieven (zoveel mensen fietsen zonder licht). Tünde geeft daarbij vast handige tips: “Kies een concreet doelgedrag, focus op het makkelijker maken van dat gedrag en vermijd negatieve emoties.”

Slimme verlichting

Harald Kuhn en Milou van Mierlo laten zien wat er bij Heijmans allemaal al mogelijk is met slimme techniek. Denk aan lichtgevende zebrapaden, lichten die de markering van de weg aangeven of aangeven dat je een voorrangsweg nadert. Kortom: licht dat aangaat wanneer je op moet letten. Licht dat je even uit je ‘gewoontegedrag’ haalt. Want daar gaat het om, volgens Kuhn. Doel is om technieken te ontwerpen en toe te passen die het verkeersgedrag beïnvloeden. “Want dat bestaat voor een groot deel uit gewoontes en automatismen. Vaak bevinden we ons in risicosituaties zonder dat we ons daarvan bewust zijn.” Milou licht dit toe met een praktijkvoorbeeld.

Op naar de toekomst!

Na alle opgedane inspiratie gingen de genodigden met elkaar in gesprek. In een interactieve sessie onder leiding van Henk de Vos gaven ze input voor het nieuwe Brabants Verkeersveiligheidsplan (BVVP) 2020-2024. Henk de Vos is implementatiemanager Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030. Eind 2018 is het SPV 2030 gepubliceerd. De gezamenlijke ambitie van Rijk, provincies, vervoerregio’s en gemeenten is om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Daarbij is de risicogestuurde aanpak de nieuwe werkwijze. Het SPV 2030 vormt samen met de evaluatie van het bestaande BVVP en de input van de partners de basis voor het nieuwe BVVP 2020-2024. Dat wordt in de eerste helft van 2019 opgesteld.

Samen gaan we voor die ambitie van NUL verkeersdoden!